DSRG Home |  Interests |  Projects |  Publications |  Laboratories |  Local info |  People

Sieciowe Systemy Multimedialne

laboratorium 3

Kompresja obrazu - sprzęt i oprogramowanie

Celem ćwiczenia jest przedstawienie oprogramowania oraz rozwiązań sprzętowych, realizujących kompresję obrazów i umożliwiających transmisję ich w formie strumieni multimedialnych w sieciach Ethernet. Szczególny nacisk polożony zostanie na kodowanie obrazów ruchomych w standardach MJPEG, H.261, H.263, Cell-B.
W ramach ćwiczenia zostaną wykorzystane:

  • oprogramowanie SunVideo (Sun Microsystems),
  • oprogramowanie VIC (UCL Mbone) umożliwaiające tworzenie strumieni video o charakterze telekonferencyjnym,
  • urządzenie N-Point 6000 realizujące digitalizację, kompresję i transmisję strumienia multimedialnego,
  • sprzęt kodujący i dekodujący oraz oprogramowanie Commotion firmy Optibase.

Materiały wyjaśniające zagadnienia poruszane na ćwiczeniach oraz opis wykonywanych doświadczeń:

  • Multimedia w sieci Ethernet:
    1. Transmisja grupowa w sieciach lokalnych
    2. Urządzenie N-Point 6000
  • Podręcznik użytkownika programu VIC
  • Informacje o produktach firmy Optibase, używanych w doświadczeniach:
    1. MPEG MovieMaker 200 (karta PCI) - urządzenie pozwalające kodować sygnał analogowy (PAL - stereo, NTSC - stereo) na postać cyfrową (MPEG1/MPEG2) w czasie rzeczywistym oraz transmitować go w sieci komputerowej.
    2. Video Plex Xpress (karta PCI) - sprzętowy dekoder MPEG1/MPEG2 pozwalający dekodować strumień multimedialny przesyłany siecią komputerową.
    3. MPEG ComMotion UDP, ComMotion Director - oprogramowanie do zarządzania transmitowanymi strumieniami.

Materiały dotyczące sposobów kompresji obrazu:


Zagadnienia do kolokwium:

  • kompresja wewnątrz- i międzyramkowa
  • wektor przesunięcia, kompensacja ruchu
  • zalety i wady poszególnych standardów i ich przydatność do konkretnych zastosowań
  • złożoność poszczególnych standardów, opóźnienie algorytmiczne
  • podstawowe informacje na temat standardów H.261, H.263, MPEG.1 i MPEG-2 oraz metody falkowe
  • architektura systemów do przesyłania strumieni audiowizualnych na przykładzie rozwiązań zaproponowanych przez firmę Optibase i TeleMedia Systems (NPoint)
  • podstawowe algorytmy kodowania dźwięku i klasy koderów dźwięku
  • ocena jakości dźwięku