Sieciowe Systemy Multimedialnestudia dzienne 2004/2005
Celem wykładu jest zdefiniowanie podstawowych pojęć związanych z sieciowymi systemami multimedialnymi oraz wprowadzenie studentów w zagadnienia, które będą omawiane w ramach dalszych wykładów z przedmiotu. Celem wykładów poruszających zagadnienia kodowania i kompresji obrazu jest między innymi: W ramach wykładu poświęconego technikom kodowania i kompresji dźwięku omawiane są podstawowe algorytmy kodowania i kompresji dźwięku. Wyraźnie odróżnia się techniki kodowania dźwięku szerokopasmowego od kodowania mowy.
Tematyka wykładu obejmuje zagadnienia związane z szeroko pojętą
prezentacją graficzną jako punktem styku odbiorcy z aplikacją (np:
warstwa prezentacji modelu wielowarstwowego). Pokazane są główne różnice
między grafiką rastrową i wektorową oraz możliwości użycia formatów
wektorowych - SVG i SWF. Wykład jest wprowadzeniem do technologii
Macromedia Flash. Wykład poświecony jest standardom i protokołom służącym do opisu i informowania o trwających lub zaplanowanych sesjach multimedialnych. Wyróżnia on dwa podejścia: scentralizowane i rozproszone i opisuje ich zastosowania. Omówiony jest także protokół RTSP służący do zarządzania serwerami multimedialnymi.
Celem wykładu jest omówienie jednego z najważniejszych protokołów używanych do strumieniowania informacji multimedialnej - protokołu RTP. Wraz z kontrolnym protokołem RTCP ułatwia on przesył danych o wymogach czasu rzeczywistego w środowisku charakteryzującym się brakiem niezawodnej komunikacji - przy użyciu enkapsulacji UDP/IP.
Wykład zarysowuje czynniki powodujące powstanie i rosnącą popularność rozwiązań opieracjących się o przesyłanie dźwięku w sieciach komputerowych. Szczególną uwagę poświęca się zagadnieniom związanym z transmisją głosu w sieci IP.
Wykład poświecony jest omówieniu zbioru standardów opracowanych przez organizację ITU-T poświęconych zagadnieniu transmisji danych w sieciach pakietowych pozbawionych gwarancji jakości QoS. Omawiane są podstawowe protokoły wykorzystywane w standardzie H.323.
W ramach wykładu omawiane jest nowatorskie podejście do reprezentacji informacji multimedialnej zastosowane w architekturze standardu MPEG-4.
Wykład zarysowuje zalety wynikające ze stosowania transmisji grupowej w części zastosowań systemów multimedialnych. Omawia zagadnienia związane z multicastem IP oraz przedstawia podstawowe algorytmy routingu multicastowego i ich implementacje.
Wykład zarysowuje konieczność zapewnienia odpowiednich gwarancji jakości (QoS) dla transmisji danych multimedialnych w czasie rzeczywistym. Dokładnie opisane są dwa główne podejścia stosowane we współczesnej sieci Internet - DiffServ i IntServ.
Na wykładzie zostaną zaprezentowane przykładowe środowiska i aplikacje wykorzystujące mechanizmy omówione w ramach poprzednich wykładów.
|